Blogiarkisto

Nyt metsään!

Nyt metsään! tiesitkö että jopa 25% ruokasienten  kuivapainosta on proteiinia mikä on huomattavasti enemmän kuin useimmissa kasviksissa.  sienissä, kuten herkkutateissa on b ja c vitamiinia mutta kanttarelli voittaa herkkutatin;  se sisältää A vitamiinin lisäksi runsaasti D - vitmiinia, jota suurin osa meistä tarvitsee purkista.

Näistä keho kiittää!

Kiivi: Runsaasti C-vitamiinia joka parantaa yleiskuntoa. C-vitamiinin on todettu lyhentävän flunssan kestoa.

Ananas: Runsaasti b-, c- ja a-vitamiinia. Ananas avustaa proteiinin hajoamista eli helpottaa ruokien sulamista. Ananaksella on diureettinen vaikutus, laittaa siis kuona-aineet liikkeelle.

Vesimeloni: 90% vettä! Sisältää kaliumia ja B6 -vitamiinia. Jos kärsit lihaskrampeista treenin aikana tai muutenkin, tässä hyvä välipala ennen lenkkiä!

  

Miksi punaisia marjoja kannattaa syödä?

Marjoissa on paljon kuituja, joka tasaa verensokeria ja hidastaa mahalaukun tyhjenemistä.  Kuidut ehkäisevät ruansulatuskanavan sairauksia.

MANSIKKA: eniten folaattia - folaattia on tärkeä anemian estämisessä sillä punasolujen rakennus vaatii folaattia.

Punaherukka: eniten kaliumia ja kuituja - kalium on natriumin vastavaikuttuja,jonka avulla voidaan ehkäistä natriumin elisuolan haittavaikutuksia.

Marjojen tärkein antioksidantti on c-vitamiini. Hedelmät ja marjat ovat tärkein c-vitamiinin lähteemme. Se parantaa myös raudan imeytymistä.

Nauttikaa siis kesän sadosta ja varastoikaa pitkän talven varalle ne pakkaseen!